Waldorf iskola társalapítója, Fersztl Viktória

Interjú Fersztl Viktóriával, a Zalai Waldorf Egyesület egyik alapítójával

Waldorf iskola társalapítója, Fersztl Viktória

A Waldorf-szellemiség és pedagógia 2012 óta szerves része Zala megyének. A Zalai Waldorf Egyesület ekkor nyitotta meg Zalaegerszegen a Napravár Waldorf Óvoda. Néhány évvel később, 2017-ben Becsvölgyén szerveződött a Rudolf Steiner-féle nevelési irányzat következő lépcsőfoka: megnyitotta kapuit a Waldorf Általános Iskola. Most 2024-ben eljött az idő, hogy az iskola Becsvölgyéről Zalaegerszegre költözzön, hiszen egyre nagyobb az érdeklődés a reformpedagógia iránt és az iskola ezt a megnövekedett igényt szolgálja ki bővülésével és költözésével.

Az iskola felújítási munkálatai alatt lehetőségünk nyílt beszélgetni Fersztl Viktóriával, aki a zalai waldorf közösség oszlopos, alapító tagja, Waldorf-szülő. Gyermekei a kezdetektől Waldorf intézményekben nevelkednek, így autentikus betekintést enged a zalaegerszegi Waldorf Iskola működésébe, sajátosságaiba.

Társadalomformáló szerep, alulról jövő kezdeményezés, közösségi együttműködés, értékalapú nevelés. Ez a négy kifejezés tökéletesen leírja a Zalai Waldorf Egyesület működésének alaptételeit.

A Waldorf-pedagógia 1919 óta gyakorolt reformpedagógia, megalapítója Rudolf Steiner. Neve sokak számára bizonyára ismerősen cseng: az antropozófia atyja, mely nem más, mint embertan, az egyénen keresztül megnyilvánuló szellem megismerése s általa az egyén képességeinek maximális kibontakoztatása.

A Waldorf közösség Steiner munkássága nyomán kifejlesztett pedagógiája a gyermek egyéni sajátosságaira helyezi a hangsúlyt mindamellett, hogy a közösségi életre való nevelést is szem előtt tartja.

Milyen igény hívta életre a Waldorf közösséget Zalában? Hogyan kapcsolódsz be te magad a történetbe, mi a Te miérted?

Nekünk könnyű dolgunk volt, hiszen Zalaegerszegen már 2012 óta működik a Napravár Waldorf Óvoda. Ehhez az óvodához csatlakoztunk 2014-ben kislányunk révén.

Liza pár hónapos volt, amikor olvastam a Waldorf-pedagógiáról, amelynek emberközpontúsága annyira megérintett, hogy elhatároztam, mindenképpen ezt az utat fogjuk választani.

Mivel nyitottak voltunk minden újra, így rengeteget tanultunk az akkori óvodás szülőktől, akik egyben az óvoda alapítói is voltak.

Tehát egyértelműen a gyermekünkön keresztül kerültünk a közösségbe, akkor még minimális ismerettel, és egy plusz motiváció tett minket igazán aktív Waldorf-szülőkké.

A motiváció pedig természetesen nem volt más, mint hogy láttuk, éreztük az óvónőkből áradó végtelen tudást, odafigyelést, finomságot, szeretetet, amellyel kísérték a gyerekeket nap mint nap, miközben csodás ünnepeket élhettünk meg mi, szülők is.

Waldorf iskola társalapítója, Fersztl Viktória
Fersztl Viktória őszinte lelkesedéssel mesélt a Waldorf szellemiségéről és az éppen zajló költözésről.

Természetessé vált, hogy lehetőségeinkhez mérten a lehető legtöbbet tegyük ezért az óvodáért. Közben elballagtak az óvodaalapító családok, és nekünk, maradóknak kellett átvenni a feladatokat. Később pedig Juli, az egyik óvodás anyuka „környékezett meg” minket, hogy alapítsunk közösen iskolát, hogy legyen a gyermekeink számára folytatás.

Elkezdtük hát többedmagunkkal az alapítást, ami másfél-két évnyi gondos előkészítést igényelt, amihez természetesen sok támogatást is kaptunk a többi szülőtől, a pedagógusoktól, és számunkra akkor még ismeretlen emberektől is, akik valamilyen módon kapcsolódtak a Waldorf-mozgalomhoz és több esetben Zalaegerszeghez is.

Ezek a támogatások mindig újabb és újabb lelkierőt, lendületet adtak az alapítói körnek ahhoz, hogy folytassuk a munkát és 2017-ben megszülethessen a Tűzmadár Waldorf Iskola.

Milyen célok mentén szerveződik a Zalai Waldorf Egyesület?

Egyesületünket olyan szülők és pedagógusok közössége alapította, akik anno a Napravár Waldorf Óvodát hozták létre. 

Az egyesület célja és tevékenysége azóta sem változott, csak kibővült az iskolával, hogy immáron a közös intézmény, a Zalai Waldorf Óvoda, Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola jól-létéért feleljen.

Míg a tanárok, óvónők a pedagógiáért felelnek, addig az egyesület feladata ehhez a jogi és gazdasági háttér biztosítása. Vagyis a pedagógusok körülölelik a gyermekeinket, mi pedig mindannyiukat.

Valamint célunk mindenki számára látogatható előadásokat, kulturális programokat és rendezvényeket szervezni, melyek témája a szemlélethez kapcsolódnak.

Waldorf Becsvölgye nyárünnep
Nyárünnep Gombosszegen.

Látva ezt a fantasztikus munkát, amit végeztek, felmerül a kérdés, mi kell ahhoz, hogy egy ilyen volumenű felújítást és változást menedzselni tudjatok?

Összefogás és akarat.

Szerencsére mindkettőből van bőven, így a szülői csapatból akadnak szép számmal olyanok, akik egy-egy nagyobb részprojektet elvállaltak.

Az egészet pedig az egyesület elnöke, Felső Balázs fogja át nem kevés munkával.

Egyébként a Becsvölgyéről Zalaegerszegre költözést nem is változásként éljük meg, hanem egy továbblépésként, amire régóta készültünk.

Támogatóink elsősorban az iskolás és óvodás szülők, de segítségünkre vannak olyan szakemberek és magánemberek is, akiket megérintett a küldetésünk.

Mesélj kicsit az iskoláról és a mindennapi életről! Ha egy család úgy dönt, Waldorf iskolába adja a gyermeket, mire számíthat a szülő és mire a gyermek?

A gyerekek a közismereti tárgyakon felül sok művészeti és kézműves foglalkozásra számíthatnak, például kézi munkára, festészetre, később fafaragásra, kertművelésre. Teljes figyelemmel, aktívan jelen kell lenni az órákon. 

Nem kapnak érdemjegyeket, hanem ú.n. bizonyítványverset a nyárünnepen, ami nálunk az évzárót jelenti, szüleik pedig szintén nem számokból, hanem egy sokoldalas szöveges bizonyítványból tudhatják meg, hogy gyermekük nem csak tantárgyanként, hanem például szociális téren milyen folyamatokon ment át az év során.

A szülők jó, ha el tudják fogadni a szemléletet és partnerként tudják segíteni a gyermekük oktatását az osztálytanítóval együttműködve, valamint lehetőségeikhez mérten segíteni tudják az iskola működését, a méltó körülmények biztosítását.

Mit jelent a reformpedagógia? Mennyiben különbözik a magániskola módszertana az állami rendszertől?

Valójában a Waldorf-intézmények nem magánintézmények, hanem közösségi óvodák és iskolák, melyeket a pedagógiai, vagyis a tanári és óvónői kollégium vezet.

Szülői szemmel leegyszerűsítve azt mondanám, hogy a Waldorfban megélik, átélik a pillanatot hétköznapokon és az ünnepeken is, nem csak túlélik a napokat.

A Waldorf-tanterv segít abban, hogy a gyermekek a számukra fontos dolgok legjavát elsajátíthassák; előmozdítja belső fejlődésüket, inspirálja őket képességeik fejlesztésében és a világgal való egészséges viszony kialakításában.

A nevelés-oktatásnak mind a közös, mind az egyéni adottságok kölcsönhatásában működik. Az iskola az egységes tanterv folyamatával és tartalmával a gyermekek gondolkodását, érzését és akaratát életkoruknak megfelelő módon fejleszti, segíti.

Van átjárhatóság a kettő között?

Természetesen van, mindkét irányban.

Milyen feltételek mellett válhat valakiből Waldorf-tanonc?

Jelentkezés után a gyermek és szülei számára van egy ismerkedős beszélgetés, ahol mind a család, mind a tanítók feltehetik kérdéseiket.

Évközben érkezőknek, illetve a második évfolyamtól egy próbahétre is sor kerülhet, ami remek alkalom a családnak és a tanítónak is a jobb megismerésre és a végleges döntés meghozatalára. Speciális nevelési igényű tanulókat iskolánk sajnos nem tud fogadni.

Gyermekeid a kezdetektől Waldorf szellemiségben nevelkednek. Kislányod, Liza is itt van velünk. Liza, mesélsz pár mondatot a tapasztalataidról?

Ovis korom óta Waldorfba járok, és nem is tudom nagyon elképzelni azt, hogy máshova járnék.

Ovi után szerencsére Waldorf-suliba mentem tovább, ahol a szüleim is alapító szülők. Itt, a Waldorf-iskolában, de már az óvodában is sokat foglalkozunk művészetekkel, sokat kirándulunk és kézműveskedünk.

Nem csak a padban ülünk egész nap, hanem van reggeli ritmikus körünk, később kertművelés és más, szabadban történő óránk is. Sokszor szerzünk az aktuális tantárgyhoz kötődő tapasztalatot kint a természetben, vagy elmegyünk egy a témához kapcsolódó helyre.

Ezenkívül osztályoktól függően vannak éves feladatok, programok, mint például ötödikben az Olimpia, hatodikban a Partizán kupa, vagy nyolcadikban az éves munka feladata.

Általános iskola után a szombathelyi Waldorf-gimibe szeretnék járni, ahol már voltunk az osztállyal nyílt napon és előadásokon is.

Kiket vártok az iskolába?

Elsősorban az alsóbb évfolyamokba várjuk a gyerekeket, de egészen a hatodik osztályig tudunk új tanulókat fogadni.

Meddig lehet beiratkozni?

Egész évben lehet jelentkezni, de természetesen mind a gyermeknek, mind az osztálynak az az ideális, ha minél előbb meg tud kezdődni a közös ismerkedés, beilleszkedés. Sok óvodásunk elballagott idén, úgyhogy az óvodában is tudunk még gyermekeket fogadni.

Végezetül, egy útravalót kérünk Tőled, amolyan hamuban sült pogácsát: mivel bátorítanád az érdeklődőket, akik ugyan bizonytalanok, de nyitottak a szemléletváltásra?

Azt gondolom, hogy aki nyitott erre a szemléletre, annak nem érdemes sokáig tétováznia, hiszen megérkezve az óvodába, iskolába tapasztalni fogja a hétköznapok és ünnepek olyan minőségét, amiért érdemes ide tartozni.

Mi, szülők, mindent a gyermekeinkért teszünk, tegyünk tehát az óvodai nevelésükért, oktatásukért is, hiszen ezek kihatnak a gyermek egészségére és az egész életére.

Mi hiszünk abban, hogy a Waldorf út vezet ahhoz, hogy gyermekeink sikeresek legyenek az életben, képesek legyenek megtalálni a hivatásukat, jól végezni a munkájukat, és egész életükben képesek legyenek alkalmazkodni a folyton változó világ új kihívásaihoz.

Hol érhetnek el benneteket?

Aki egyelőre csak tájékozódni szeretne, az a honlapunkon talál bőven olvasnivalót www.zalaiwaldorf.hu vagy Facebook oldalainkat is lapozgathatja Tűzmadár Waldorf Iskola és Napravár Waldorf Óvoda.

De érdemes személyes beszélgetéseket is kezdeményezni, s felvenni velünk a kapcsolatot a zalaiwaldorf@zalaiwaldorf.hu e-mail címen.

Tanév közben pedig előadásokat fogunk tartani pedagógiáról, egészséges életmódról, amire mindenkit szeretettel várunk majd. Illetve idén Kultúr-pikniket szervezünk szeptember 14-re, aminek egy külső helyszín, a Botfai kastély ad otthont.

Köszönjük Fersztl Viktóriának a tartalmas beszélgetést.

Kedves Zalaiak! Ha támogatni szeretnétek a Waldorf-közösség munkáját, a cikkben említett kapcsolatfelvételi lehetőségen meg tudjátok tenni.

Augusztus 26-án pedig szeretettel várnak minden érdeklődőt egy Betekintő nyílt napra az újonnan felújított iskola falai közé, Zalaegerszegre, a Pannon Egyetem területén fekvő , immár Waldorf-színekben pompázó épületbe.

Ha érdekelnek más oktatási pontok Zala megyében, akkor olvasd el a Csáfordon működő Budapest School Zala alapítóival készült interjúnkat is! >>

Fotók: Preisinger Évi

A cikk 2024.08.22-én jelent meg először.

Oszd meg másokkal is!

A cikket írta:

Ahogy sokan mások mi is használunk úgynevezett cookie-kat (sütiket).
Ennek oka, hogy szeretnénk folyamatosan fejleszteni az oldalt és egyre jobb és jobb böngészési élményt biztosítva Neked! Ha szeretnéd megismerni a süti receptjét (vagyis a cookie szabályzatot) – itt eléred annak részletes leírását.