Budapest School Zala - Csáford, Zalaszentgrót

Csáfordon nyílik a jövő iskolája – Szeptembertől itt a Budapest School Zala

Budapest School Zala - Csáford, Zalaszentgrót

Egy napsütötte, szinte nyári délután egy zalaszentgróti ház kapuja előtt találjuk magunkat. Péter, Viki és Babett várnak minket, körülöttük egy kisebb gyerek sereggel, hogy meséljenek, miért vágtak bele egy iskola alapításába és, hogy milyen lesz a 21. század iskolája Csáford központjában egy felújítás előtt álló épületegyüttes területén. 

Ennek apropóján pedig a három zalai alapító meghívott minket, hogy meséljenek a terveikről és arról, milyen módszerrel és milyen környezetbe várják a diákokat.

Ugyanis szeptembertől indul a Budapest School Zala általános iskolája! 

Mi is az a Budapest School? Miért a 21. század iskolája?

A Budapest School-t egykoron Halácsy Péter, az egyik legsikeresebb magyar startup, a Prezi társalapítója, Halmos Ádám, a  Libri Kiadói Csoport alapítója és Vészi Gábor programozó mérnök álmodták meg még 2018-ban. Az alapítás és az oktatás megkezdése után pedig 2020-ban akkreditált iskolaként, immáron több tucat helyszínen zajlik az oktatás.

Az alapítók egy valamiben biztosan egyeznek. Tapasztalt üzletemberek, kiemelten sikeres cégeket alapítottak és/vagy fejlesztettek, menedzseltek és mindegyikük állami iskolákban szocializálódott. Pályafutásuk során pedig megtapasztalták (önmagukon és kollégáikon is), hogy hol fogynak el a 12 év állami oktatásban átadott képességek és ismeretek a modern, szuper-gyorsan változó világunkban. Emiatt döntöttek úgy, hogy ha már van hozzá eszközük, belefognak egy olyan alternatív pedagógiai módszer kidolgozásába, ami a 21. század kihívásaira, a folyamatosan változó környezetre, a technológia utolérhetetlen gyorsaságára készíti fel a diákokat, mialatt hűek maradnak olyan a jövőben is állandóan és biztosan jelenlévő tényezőkhöz, mint például az ökológia. 

A Budapest School éppen ezért az alábbi hitvallás mentén formálja az iskola mindennapjait: 

“Iskoláinkban a „tanulás” egy olyan rendszer, amelyet a tanárok és szakemberek folyamatosan formálnak. Alapvetően minden arról szól, hogy a gyermekekben kialakítsuk azokat a képességeket, melyek segítségével 2040-ben sikeres és boldog felnőttek lehetnek. Hisszük, hogy mindenki kíváncsinak születik és meg tudja tanulni azt, amit igazán szeretne. Nincs is másra szükség, csak izgalmas kihívásokra és kérdésekre, biztonságra, támogatásra és lehetőségekre. A felnőttek feladata mindezek biztosítása.”

Nem várt, hatalmas érdeklődés Zalában is

Már az alapítást megelőző időszakban is egy igen erős összefogás jellemezi a projektet. Az alapítók, Perecz Péter, Kissné Facskó Viktória és Bartus Babett, mióta elhatározták, hogy iskolaalapításba kezdenek, töretlenül haladnak a cél felé, mégha ez éjszakákba nyúló chatelésekkel, folyamatos problémamegoldásokkal is jár. 

Erőfeszítésük pedig azóta meghozta a gyümölcsét. Egy rövid keresgélés után akadtak rá Budapest School modelljére és mint kiderült, rögtön az elején lett is egy patrónus, aki mind anyagi felelősséget vállalt, mind minden emberi segítséget is megadott számukra, hogy belekezdjenek az alapítási procedúrába. 

Azonban, a BPS Zala megtalálása után fórumokon és űrlapokon keresztül elkezdték felmérni mind a szülői mind a pedagógusi igényeket és érdeklődést. 

Őket is meglepve, hatalmas érdeklődés jött egyik és másik oldalról is. 

Ennek köszönhetően, pedig nagyjából fél év alatt most már ott tartanak, hogy folyamatosan várják a jelentkező tanulókat (szülőket), akikből akad is szép számmal. Az épületet pedig pont ottjártunkkor kezdték el felújítani.

Így immáron biztos, hogy elindulnak és már csak az a kérdés, hogy egy kisebb vagy egy nagyobb csoporttal. Tehát még várják a jelentkezéseket, amit ezen az oldalon keresztül bárki beküldhet.

Nem a traumákért járunk iskolába – ilyenek lesznek a mindennapok

A BPS egyik legnagyobb előnye, hogy a gyerekeket úgy hagyják meg gyereknek lenni, hogy közben felnőtteket megszégyenítő agilitásra ösztönzik őket. Szabadon szárnyalhat a kreativitásuk, a tanulásnak, a fejlődésnek nem a témazárók adnak értelmet, hanem folyamatos, életszerű projektek kivitelezésre ösztönzik őket. 

“Az iskola nem cél, hanem eszköz, hogy minden gyerekből boldog kiegyensúlyozott és tenni akaró felnőttet adjunk a társadalomnak.” – teszi hozzá Viki.

A BPS pedagógiai módszertanában egy úgynevezett projekt alapú oktatásban tanulnak a diákok. Vagyis nem egymástól függetlenül tanulják az irodalmat, történelmet, matematikát és a többi tárgyat, hanem amennyire csak tudják a tanárok összehangolják a tananyagot egy közösen megalkotott tanmenet szerint. Így serkentve a gyerekeket, hogy a lehető legtöbb összefüggésre jöjjenek rá, kilépve az egyes tantárgyak kereteiből. 

“Olyan módszerekkel tanulnak, ami nem a szorongást erősíti, hanem a kíváncsiságot.” – hangsúlyozza Péter. 

Nagyon fontos szempont az is, hogy ha bárki bármilyen érzelmi atrocitásban részesül, az azon nyomban meg van oldva, a teljes közösség a tanárok és akár a szülők is segítenek a nehéz pillanat megoldásában. 

Az iskola nem csak oktatást biztosít a gyermekek számára, hanem mentorálást is, ahol mind az 

pedagógus  is dedikáltan segít a gyermeknek, mind pszichológus szakember bevonásával is támogatják a megfelelő érzelmi fejlődést a kognitív képességek fejlesztése mellett.

Teljesen jogosan merülhet fel a kérdés, hogy vajon tud-e felvételizni majd a gyermek középiskolába, vagy képes lesz-e később érettségizni, ha nem a klasszikus módszertanban oktatják őket a tanárok? A válasz röviden igen.

“Mindent megtanulnak, amit egy rendes iskolában csak nem olyan módszerekkel, hogy ír a táblára, hanem mondjuk elmennek kirándulni.” – hangsúlyozza Babett.

Mivel ugyanúgy akkreditált oktatásról van szó, ezért kötelezően minden olyan tényadatot, tananyagot megtanítanak a diákok számára, ami szükséges egy középiskolai felvételihez. Illetve ugyanúgy kapnak értékelést a diákok, viszont a jeles-jó-közepes-elégséges-elégtelen értékelés helyett (amit szintén a diákok rendelkezésére tudnak bocsátani bizonyítvány formájában) egyénre szabott szöveges értékelésekkel is segítik a személyes fejlődésüket.  

Nagyon fontos, hogy a személyes fejlődésen van a hangsúly. Folyamatosan arra törekszenek, hogy mindenki a maga ütemében és szintjén haladjon a tananyaggal, külön figyelve, hogy a maximumot hozzák ki a diákokból. Emiatt nem osztályokba szerveződnek, hanem mindenki az aktuális tudása szerint csatlakozik be az egyes tanulócsoportokba.

Közösség, közösség, közösség

Már az oktatási módszertan is arra ösztönzi az oktatókat, hogy összefogjanak és közösen találják ki az oktatási menetet. Azonban, nem csak oktatói és diák közösségek formálódnak az iskola körül. 

A szülők is aktív részévé válnak az iskolának és nem csak a kötelezően választható kirándulásokon vesznek részt, vagy az időnként megtartott szülői értekezleten, hanem részévé válhatnak az oktatásnak is. Például, ha az egyik szülő jártas egy adott témában, ami részét képezheti az oktatásnak, akkor akár ő is tud külön foglalkozást tartani a diákok számára.

“Ami viszont fontos, hogy a szülők és a családok a saját igényeik, lehetőségeik mentén válnak a közösség tagjává – nem kényszerítjük őket. De, az eddigi jelentkezők alapján azt látjuk, hogy akarnak is részesei lenni.” – emeli ki Viki.

A szülőkön túl a környező szakemberek, gazdák, művészek is jelen lesznek a diákok életében. Például egy zalaszentgróti iskola esetében adja magát, hogy a közelben működő Nyitott Porták tagjai is segítsék a gyerekeket a fejlődésben, megismertetve velük a borászat, a vendéglátás vagy akár a vállalkozás építés szépségeit és kihívásait. 

“Végülis régen se csak az anya nevelte a gyereket, hanem az egész falu.” – mutat rá Péter.

Így az érzelmi, kognitív képességek mellett a szociális képességek is jószerivel fejlődni fognak. 

Nem csak az iskoláról szól – egy település központjának rehabilitációja

Csáford központjában járunk, ahol a templom mellett három épület magasodik. Ebből kettő nem túl jó, elhagyatott állapotban van, egyelőre… 

A BPS Zala hatására Csáford központja is új életet kap. A projekt során felújítják a régi tanács épületét, ahol szeptembertől a kalapácsok és fúrók hangját gyerekzsivaj váltja fel. 

Az épület melletti közel hektáros területen is zajlani fog az oktatás és az iskolai élet. Játszóteret alakítanak ki, magaságyások lesznek és még talán állatok is helyet kapnak. 

A szemközti épületben pedig közösségi irodát és kávézót terveznek nyitni a szülők számára, ahol meg tudják várni gyermeküket vagy akár egy teljes napot el tudnak ott tölteni akár távmunkában.

Csáford tehát a vakáció után gyerekzsivajjal gazdagodik szeptembertől.

fotó: Pocsai B. Ábel – Szeretünk Zala

A cikk 2024.06.06-án jelent meg először.

Oszd meg másokkal is!

A cikket írta:

Ahogy sokan mások mi is használunk úgynevezett cookie-kat (sütiket).
Ennek oka, hogy szeretnénk folyamatosan fejleszteni az oldalt és egyre jobb és jobb böngészési élményt biztosítva Neked! Ha szeretnéd megismerni a süti receptjét (vagyis a cookie szabályzatot) – itt eléred annak részletes leírását.